زندگی نو

زندگی نو

دوره های تحصیلی در کانادا

 

کانادا، کشوری که تحصیل کرده ترین مردم را در جهان دارد و با داشتن دانشگاه های برتر در تمام حوزه های علمی، تحقیقاتی و آموزشی همیشه جزو اولویتهای متقاضیان تحصیل در خارج از کشور بوده و هست. در کانادا تحصیلات برای مهاجران از دوره ی ابتدایی تا دوره های عالی و دانشگاهی امکان پذیر است.

کانادا جزو اولین ها از نظر سرمایه گذاری در امر تحصیل و ارائه ی انواع بورسیه تحصیلی بین کشورهای گروه ۸G و دنیاست. همین امر موجب بالا رفتن کیفیت آموزش و تحصیلات در این کشور شده است. سالانه بیش از ۱۵۰ هزار دانشجو از سراسر دنیا در بیش از ۱۰ هزار رشته برای دانشگاه های کانادا پذیرش میشوند. آموزش در دانشگاه های کانادا به دو زبان، فرانسوی و انگلیسی صورت میپذیرد.

شروع تحصیل در کانادا از ۳ سالگی در مهدکودک و پیش دبستانی آغاز میشود و ۶ سالگی شروع دوره ی دبستان است. این دوره در استان کبک ۶ ساله و در دیگر استانهای کانادا ۷ ساله تمام میشود. از ۱۲ سالگی تا ۱۸ سالگی دوره ی دوم تحصیلات اجباری یا همان دبیرستان طی خواهد شد. دانش آموزان در این دوره جَو دانشگاهی، شرایط و همچنین مهارتهای فنی و تحصیلی مورد نیاز آن را لمس خواهند کرد.

 

مقاطع تحصیلی کانادا:

  • کالج ها

این دوره ها روی مهارتهای فنی و عَمَلی فرد سرمایه گذاری میکنند تا جهت ورود مستقیم به بازار کار آماده باشد. این نوع از تحصیل در کانادا بسیار مورد توجه است و سالانه افراد زیادی اعم از کانادایی و بین‌المللی وارد این دوره ها میشوند. نکته ی قابل ذکر این است که شرایط پذیرش در این دوره ها نسبت به شرایط دانشگاهی آسانتر مینماید.

 

  • دوره ی pre_Bachelor

این دوره برای کسانیست که از نظر علمی و زبانی برای ورود به دوره ی لیسانس یا بچلر آماده نیستند. تنها پیش نیاز آن مدرک پیش دانشگاهیست. بعد از کسب مدرک پری بچلر میتوان برای ورود به دوره ی لیسانس درخواست داد.

 

  • دوره ی Bachelor یا لیسانس

در تمام استانهای کانادا به جز کبک بعد از ۱۲ سال تحصیلات اجباری، میتوان برای اخذ پذیرش لیسانس یا همان undergraduate degree اقدام کرد. این شرایط در استان کبک بعد از ۱۱ سال تحصیلات اجباری و طی کردن یک دوره کالج یا پیش دانشگاهی ۲ ساله، در دسترس است. دوره لیسانس در کانادا ۴ ساله و مدرک مورد نیاز برای ورود به آن گواهی پیش دانشگاهی ۱۲ ساله است؛ همچنین نیاز به مدرک زبان ندارد.

 

دانشجویانی که تحصیل در کانادا هدف آنهاست؛ اما شرایط ورود مستقیم به دوره های دانشگاهی مانند لیسانس و فوق لیسانس را ندارند، میتوانند با گذراندن یک دوره ی پیش نیاز یا به اصطلاح یک دوره آماده سازی علمی شرایط خود برای ورود به دانشگاه را موَجه سازند. به این دوره های پیش نیاز در زبان عام، pathway program گفته میشود.

 

 

  • دوره ی Pre-Master

این دوره برای افرادیست که قصد ورود به دوره ی یا فوق لیسانس را دارند و بنا به دلایلی مانند نبود نمره کافی و یا به اندازه نبودن سطح زبانشان، قادر به ورود مستقیم به دوره های مستر یا فوق لیسانس نیستند. همچنین این دوره ها به کسانی که میخواهند در رشته ای غیر مرتبط با رشته ی خود، ادامه تحصیل دهند؛ پیشنهاد میشود. داشتن مدرک لیسانس با معدل بالای ۱۴ و همچنین آیتلس ۵٫۵ برای ورود و پذیرش لازم است.

 

  • دوره ی فوق لیسانس یا Master

این دوره ها در کانادا ۱ یا ۲ ساله هستند که به صورت واحدی و یا تحقیقی گذرانده میشوند. اگر به صورت course-based یا واحدی وارد دوره فوق لیسانس شوید، باید واحدهای خود را با شرکت در کلاس ها پاس و در آخر مدرک خود را اخذ کنید. اما اگر دوره های research-based این مقطع را انتخاب کنید شما موظفید به کمک یک سوپروایزر یا استاد راهنما روی موضوعی تحقیق و به صورت پایان نامه ای ارائه کنید. برای ورود به این دوره داشتن مدرک لیسانس با معدل بالای ۱۴ و آیتلس ۶ تا ۶٫۵ الزامیست اما در بعضی از رشته ها مدرک زبان نیاز نیست.

 

  • دوره ی دکترا یا Doctoral degree 

دوره دکترا در کانادا به صورت ۳ تا ۵ ساله سپری میشود که دانشجو در این دوره باید روی یک پروژه ی عملی مانور دهد اما دارای واحد هایی نیز هست. شرکتهای بزرگ اکثرا اسپانسر این پروژه ها هستند که به همین دلیل بیشتر پروفسورها به دانشجویان در این مقطع فاند یا کمک تحصیلی میدهند. این کمکهای تحصیلی در بعضی موارد به اندازه ی شهریه دانشجو و گاهی مبلغی اضافه تر برای استفاده دانشجو در زندگی خود پرداخت میشود. مدرک لیسانس و فوق لیسانس با معدل بالای ۱۴، آیتلس ۶ تا ۶٫۵ و همچنین داشتن رزومه ی قوی با مقالات معتبر به عنوان پیش نیازهای این دوره اعلام میشوند.

 

  • دوره ی دیپلما یا graduate diploma

کسانی که بعد از دوره ی لیسانس قصد دارند که تحصیلات خود را ادامه دهند و به مدرک فوق لیسانس دست یابند اما تمایلی به انجام کارورزی یا پایان نامه ندارند، میتوانند با گذراندن ۳۰ واحد درسی مدرک دیپلما را دریافت کنند و پس از اخذ مدرک دیپلما با پاس کردن ۱۵ واحد دیگر، فوق لیسانس خود را داشته باشند. در این دوره هم مدرک زبان الزامی نیست و دارا بودن مدرک لیسانس یکی از شروط اصلیست.

 

  • دوره ی Certificate Programs

معمولا در این دوره ها با گذراندن ۳۰ واحد درسی در دانشگاه یا کالج به مدت یکسال مدرک سرتیفیکیت را خواهید داشت. سرتیفیکیت ورود آسانتری نسبت به بقیه دوره ها دارد اما تنها مشکل این است که دانشجویان بین المللی با حضور در این دوره ها نباید امیدی به دریافت روادید تحصیلی داشته باشند. شرط اصلی ورود به این دوره داشتن مدرک دیپلم دبیرستانیست.

 

  • دوره ی لیسانس پیشرفته یا post bac

دوره های Post-Baccalaureate Diploma که به اختصار به آن پست بک یا post-bac و PBD گفته میشود، برای داوطلبانیست که مدرک لیسانس خود را دارند و میخواهند با ورود به این دوره ها مهارتهای زبانی و عملی خود را بالا ببرند. این دوره ها هم بصورت عملی و هم بصورت تئوری برگزار میشوند که شامل ۸ ماه دوره تئوری و ۸ ماه دوره ی کارآموزی در شرکت ها و کارخانه هاست. یکی از مزایای این دوره تضمین نسبی اشتغال پس از اتمام دوره است. همانطور که در ابتدا اشاره شد داشتن مدرک لیسانس برای این دوره الزامیست.

  • دوره ی Co-op Programs

در این دوره ها دانشجو همزمان با تحصیل در شرکتهایی هم کار کرده و حقوق دریافت خواهد کرد. در برخی از دانشگاه ها گذراندن این دوره ها الزامیست و برای بالا بردن سطح مهارت و آشنایی با محیط های کار کانادایی مناسب می باشد. پذیرش در این دوره ها نیازمند مدرک پیش دانشگاهی است.

 

  • دوره های ترکیبی یا Collaborative & Joint Degree Programs

فرد متقاضی با داشتن مدرک پیش دانشگاهی میتواند برای حضور در این دوره ها که نیمی از آنها در کالجها و نیمی دیگر در دانشگاه ها برگزار میشوند، درخواست پذیرش دهد. در این دوره ها کالجها و دانشگاه ها با هم همکاری دارند.

 

  • دوره های کارآموزی و کارورزی یا Apprenticeship Programs

گذراندن این دوره ها در هنگام تحصیل و گاهی در پایان تحصیل صورت میگیرد. در برخی موارد اختیاری و در پاره ای از مواقع نیز به صورت اجباری و جزئی از روند اصلی تحصیل به حساب می‌آیند.

 

منیع: دوره های تحصیلی در کانادا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی